Renske ter Avest
Door Renske ter Avest | Ezzulia.nl
(Twitter: @rtavest)
21 juli 2011 | Op zondagmiddag 12 juni bracht Geert Kimpen, schrijver van De Kabbalist en De Geheime Newton, een bezoek aan Zwolle om een lezing te geven over zijn recent verschenen roman Rachel, of het mysterie van de liefde, een Praags liefdesverhaal, geïnspireerd op oude Joodse legenden. Na afloop van de lezing kreeg ik de gelegenheid om Geert Kimpen te bevragen over liefde, zielsverwantschap, geloof en het schrijverschap...
Geert Kimpen met zijn dochter Zonneke.
Haar geboorte zette Geert Kimpen ertoe aan om zijn droom na te jagen: schrijver worden
Kimpen is een bevlogen spreker, hij weet de luisteraar mee te slepen in zijn verhalen. Niet alleen omdat hij een verhaal heeft, maar ook omdat hij dit met veel humor en de nodige zelfspot brengt. Sinds het uitkomen van zijn eerste roman, De Kabbalist houdt Kimpen lezingen door het hele land en daarbij gaat hij ook in gesprek met zijn lezers. Tijdens het signeren van zijn boeken vraagt hij steevast aan al zijn lezers wat hun wens is. Op nummer 1 staat: het vinden van de man of vrouw van mijn leven. Dit geeft aan dat veel mensen blijkbaar de liefde van hun leven nog niet hebben gevonden. De cijfers onderschrijven dit. Nederland telt maar liefst 3 miljoen singles, waarvan een groot deel een partner in zijn of haar leven mist. Geert raakte gebiologeerd door de vraag hoe het mogelijk is dat zoveel mensen hun liefde nog niet gevonden hebben en meent dat er wetmatigheden te vinden zijn in de liefde die daar mogelijkerwijs een antwoord op zouden kunnen geven. Hij baseert zich daarbij op de Kabbalistische Kamasutra (3de eeuw na Christus).
Waardoor bent u zo geïnteresseerd geraakt in het Jodendom en de Joodse mystiek?
‘Op een zekere dag besloot ik een brief te schrijven aan God over de grote vragen van het leven, een poging om een antwoord te krijgen op veel vragen die ik had. De volgende dag ontving ik een mailtje van een rabbi met het voorstel een cursus bij hem te gaan volgen over de Kabbala. Voor mijn gevoel kon dit niet iets anders zijn dan een teken en ik ging hier dus op in. Wat mij zo aantrekt in de Kabbala is dat het mensen niet vertelt wat je wel of niet moet geloven. De Kabbala benadert dingen juist op een hele verstandelijke manier en oude verhalen worden op een hele verfrissende manier benaderd. Het leert je dat je niet zomaar dingen moet geloven of accepteren zonder dat je het zelf eerst onderzocht hebt. Filosofie ligt hieraan ten grondslag.'
U hebt zelf een katholieke achtergrond. In uw boek staat Jezus centraal en daarbij wordt de discussie opgeroepen wie Jezus nu eigenlijk was: een verlosser of een profeet? Is dit bij uzelf ook een worsteling geweest?
‘Ik heb nooit begrepen waarom Jezus zo verafgood wordt en waarom er altijd zoveel tamtam rondom zijn lijden is geweest. Is zijn lijden meer bijzonder dan het lijden van andere mensen? Ook heb ik de gedachte altijd vreemd gevonden dat Jezus gestorven is voor zonden die men vandaag de dag begaat. Is dit een vrijbrief voor onze zonden? Wel heb ik grote bewondering voor de vele dingen die hij heeft gepredikt, maar ik zie hem niet als een goddelijke persoon. Ik beschouw mijzelf als een onderzoeker, door de Kabbala geïnspireerd. Verder is het zo dat het geloof door en door mannelijk is, ik ben er achter gekomen dat de vrouwelijke kant het rijker maakt.'
Biedt uw boek nieuwe inzichten over de liefde?
‘Liefde is het fundament van het bestaan. In mijn boek breng ik oude inzichten opnieuw onder de aandacht. Veel mensen worstelen met de liefde en het vinden van de liefde. Veel inzichten die ik opgedaan heb uit oude bronnen lijken vandaag de dag vergeten te zijn. Nu lijkt het soms dat alles kan in de liefde. Het valt mij daarbij op dat oppervlakkigheden vaak uitgangspunt lijken bij het vinden van een partner. Het zou juist om essentiële zaken moeten draaien. Een levenspartner vinden waarbij het levenspad dat men samen bewandelt met elkaar in overeenstemming is. Iemand vinden die dezelfde dromen heeft en elkaar daarin stimuleren. Er moet verwantschap zijn, dat is de sleutel! Ook is het belangrijk dat je dezelfde normen en waarden hebt.'
Wat kunnen mensen leren van Rachel, het hoofdpersonage in uw boek?
‘Soms is het goed om de veiligheid waarin je jezelf altijd omringt hebt te verlaten. Voorbij de grenzen te gaan waar je normaal gesproken niet buiten komt. De grenzen opzoeken en daarin uitzoeken hoever je kunt gaan. Dat kan er voor zorgen dat je uiteindelijk ontdekt wat het simpelweg niet voor je is. Om daar achter te kunnen komen, moet je soms de extremen van het leven opzoeken. Dit is wat Rachel doet. Verder zie je vaak dat mensen onbewust in een relatie staan. Dit mondt uit in lauwheid, men dut in. Het is beter om het leven voluit aan te gaan en daarin zowel al haar mooiheid als gevaren te ervaren...'.
Bestaat er volgens u een universele definitie van de liefde?
‘Liefhebben is onvoorwaardelijk voor elkaar gaan, een totale versmelting met elkaar waarin je het goddelijke kunt ervaren.'
Mensen lijken vandaag de dag steeds minder bereid te vechten voor een huwelijk of relatie. Heeft dit volgens u te maken met het feit dat de partner dan toch niet de zielsverwant bleek te zijn of leven we simpelweg in een wegwerpmaatschappij?
‘Ik denk beide. Het past wel bij deze tijd dat mensen niet bereid zijn om ergens moeite voor te doen. Vaak zie je ook dat mensen op een onbewuste manier bij elkaar zijn gekomen. De relatie bloedt dan uiteindelijk vaak dood. Veel mensen proberen hun partner te vinden op datingsites. Het nadeel hiervan is dat je totaal geen moeite meer hoeft te doen om iemand te ontmoeten. Vooral bij mannen is dit een probleem. Zij willen graag jagen! Veroveren! Op een datingsite bieden vrouwen zich aan. Het is een pretpark dat 24 uur open is. Dit verhoogt ook het gemak waarmee men van de een naar de ander overstapt. Wat mensen samenbrengt wordt uiteindelijk bepaald door de interessesferen en daarbij ligt het meer voor de hand dat je iemand treft in je natuurlijke omgeving. Hoe je een zielsverwant herkent? Dat merk je snel genoeg als je met elkaar in gesprek gaat. Er zijn dan meteen aanknopingspunten, alsof het voorbestemd is. Het is een gesprek dat nooit meer stopt.'
Zijn er bepaalde voorbeelden in de schrijverswereld die u geïnspireerd hebben?
‘Paulo Coelho (schrijft over dezelfde thematiek en probeert ook mensen te inspireren), Umberto Eco (pompt veel kennis in spannende verhalen), Herman Hesse (hij kon mij tot tranen toe bewegen, hij schrijft boeken die veel wijsheden in zich herbergen), Dan Brown (hij weet het mysterieuze te vertalen) en natuurlijk de Kabbala.'
Wat maakt volgens u iemand tot een goede schrijver?
‘Een schrijver moet sowieso authentiek zijn. Verder moet een schrijver echt de noodzaak voelen om te schrijven. Dus niet schrijven om het schrijven zelf, literatuur omwille van de literatuur, omwille van het intellectualisme of om te imponeren. Schrijvers zouden je aan moeten zetten tot denken, de lezer confronteren met gedachten waarbij je je eigen normen opnieuw moet afwegen. Stiekem ben ik wel een beetje een moralistische schrijver ja. Maar ook vind ik het belangrijk dat ik een spannend boek kan schrijven, de lezer hoeft niet altijd de diepere lagen mee te nemen. Ik schrijf ook om te entertainen.'
Wat was uw drijfveer om te willen schrijven?
‘In mijn jeugdjaren adoreerde ik een aantal schrijvers die zo'n grote bewondering bij mij opriepen dat ik dit ging zien als het ultieme van wat je zou kunnen bereiken in het leven. Een van die schrijvers was Herman Hesse. Hij liet het leven zien zoals het zou kunnen zijn, hij beschreef de beloftes voor het leven. Ja, het lezen van deze boeken kun je ook zeker zien als een manier om je eigen leven te ontvluchten. De boeken gaven moed en inspiratie. Ik schrijf om te entertainen met een doel. Het moet wel ergens over gaan.'
Hebt u ook wel eens te maken gehad met negatieve recensies en hoe gaat u daarmee om?
‘Zeker heb ik daar ook mee te maken. Dat is niet altijd gemakkelijk. Kranten als de Volkskrant en het Parool hebben toch vaak meer een atheïstische inslag en hebben niet zoveel op met schrijvers die meer vanuit een religieuze of filosofische inslag schrijven. Je wordt dan al snel bestempelt als zweverig. Dit voelt onrechtvaardig en kan soms ook pijnlijk zijn.'
Zijn er facetten van het leven die u nog niet beschreven hebt, maar die u nog wel graag zou willen beschrijven? Waar gaat uw volgende boek over?
‘Er zijn zeker nog facetten in het leven die ik nog zou willen beschrijven. Een niet zo voor de hand liggend onderwerp is het onderwerp geld. Veel mensen worstelen met geld tegenover mensen die het met alle gemak allemaal al bereikt hebben. Hoe komt het dat sommige mensen amper rond kunnen komen en andere mensen rijk zijn? Ik denk dat ook hier een bepaalde wetmatigheid in te vinden is en dat als je die ontdekt hebt je hier meer grip op zou kunnen krijgen.
Het plan ligt er om een boek te schrijven over Jezus, maar dit gaat pas op de lange termijn plaatsvinden. Ik wil eerst een uitgebreid bronnenonderzoek doen en wil daarbij onder andere gebruik maken van de apocriefe geschriften. Ja, misschien probeer ik wel een ‘nieuw testament' te schrijven.'
U stelt aan uw lezers altijd de vraag wat hun wens is. Deze vraag zou ik nu graag aan u willen voorleggen. Wat is uw wens?
‘Heel veel van wat ik wilde bereiken heb ik al bereikt, maar graag zou ik datgene wat ik bereikt heb naar een nog groter niveau willen tillen. Ik heb wat dat betreft geen talent voor tevredenheid. Ik zie dit alles nog maar als het begin. Graag zou ik mijn boeken, die al in verschillende talen zijn vertaald, in het Engels willen uitgeven. Het zou ook mooi zijn als mijn boeken verfilmd worden. Nog genoeg te wensen dus'.
Foto: Renske ter Avest
Eindredactie: Gerd Boeren
Rachel, of het mysterie van de liefde
Auteur: Geert Kimpen
Uitgeverij De Arbeiderspers
ISBN: 978 90 295 7299 6
Paperback
Prijs: € 18,95
Verschenen: mei 2011
Rachel, of het mysterie van de liefde is een Praags liefdesverhaal, geïnspireerd op oude Joodse legenden. Verhalen vol diepe inzichten over het leven en de liefde, die zonder uitzondering gaan over wat mensen ten diepste drijft. Een dochter moet haar vader verraden, omdat hij te veel van haar houdt. Om zichzelf te vinden ontvlucht zij het ouderlijk huis en wordt ze in de armen gedreven van een man met duivelse bedoelingen. Een helse priester, die uit is op haar ziel en er alles voor over heeft om haar Joodse natuur te vernietigen. Alleen de overweldigende kracht van de liefde kan haar redden.
Een verhaal over het grootste mysterie van de menselijke natuur... het vermogen om ondanks alles lief te hebben.